نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3529
-
الف
+

اینجا سوباتان است، بهشت ایران...

در این گزارش با «سوباتان» یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان گیلان در ایران آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2، «سووتُن» یا «سوباتان» قریه ای است از توابع بخش کرگان‌رود در ولسوالی(شهرستان) تالش که در شمال‌غرب ولایت(استان) گیلان موقعیت دارد.

این تکه از بهشت، خود در میان بهشت هایی دیگر محصور شده است، به طوری که سمت شمال آن رودخانه خروشان لیسار واقع شده است و از غرب به دریاچه زیبای نئور و ییلاقات اردبیل می رسد. جنوب سوباتان، مناطق ییلاقی آسبومار  وشرق آن نیز جنگل های تالش موقعیت دارد.

قریه زیبای سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای آب و هوای بسیار خنک، در فصول گرم سال است. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، چشم انداز دشت هایی مملو از گل های وحشی و شقایق چشم انتظار شما خواهند بود.

مناظری که در سوباتان خواهید دید را در کمتر جای دیگری از ایران می توانید مشاهده کنید. یکی از نمادها و زیبایی های اصلی سوباتان، کلبه های چوبی آن است که به طور پراکنده در دشت های خرم آن پراکنده شده اند و برای اقامت شما آماده اند.

سوباتان از دو کلمه ترکی «سو» و  «باتان» تشکیل شده است که در مجموع به معنای محل فرو رفتن آب یا فرو رفتگی های آب است. گفته می شود که دلیل این نام گذاری وجود چشمه ای در این روستا بوده است که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره به درون زمین باز می گشته است!

مدارک زیادی وجود دارد که ثابت می کند سوباتان از گذشته هایی دور محلی برای تجمع انسان ها بوده است. گردنبندهایی از جنس طلا، نقره و مفرغ، انگشتر، ظروف سفالی و مهم تر از همه کوزه برنزی کشف شده ای که ساخت آن را به دوره هخامنشیان در ایران نسبت داده اند، قدمت بالای این منطقه از گیلان را بازگو می کنند.

اطراف سوباتان، آثار طبیعی و تاریخی چشم نواز زیاد است. آبشاری به نام ورزان در حدود ۴ کیلومتری این قریه و در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار گرفته است. پیاده روی از قریه تا این آبشار از مسیرهای جالب طبیعت گردی در این منطقه است. آب این آبشار از چشمه های اطراف تامین می شود و در نهایت به رودخانه لیسار می ریزد.

در مناطق اطراف این آبشار دشت وسیعی وجود دارد که محل برگزاری بازی های محلی و مسابقات بومی است. بازی هایی همچون طناب کشی و اسب سواری که توسط بومیان این منطقه انجام می شود.

پارک جنگلی آلچالیق از تفرجگاه های سوباتان است که طبیعت گردان زیادی را به سمت خود می کشاند. درختان وحشی ناک (گلابی)، سیب، بادنجان رومی(گوجه) و ازگیل در این جنگل ها به وفور یافت می شود و عصر هنگام مردم محلی برای جمع آوری قارچ خوراکی به این منطقه سرازیر می شوند.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر